توصیه هایی برای انتخاب اسباب بازی بچه ها

توصیه هایی برای انتخاب اسباب بازی بچه ها

چطور انتخاب می کنید که کدام اسباب بازی برای فرزند شما مناسب است؟

این مقاله به شما ایده هایی می دهد که چگونه اسباب بازی را انتخاب کنید که به کودک شما کمک کند تا رشد کند ، او را به چالش بکشد و مهارت‌های اجتماعی، احساسی، روانی، فیزیکی و قدرت تفکر او را تقویت کند.

انتخاب اسباب بازی مناسب برای بچه ها

 بچه های نوپا جستجوگران کوچکی هستند که به وسیله انجام دادن یاد می‌گیرند. بازی به فرزند شما یک فرصت استثنایی می دهد تا مهارت های جدیدش را با سرعت و با دنبال کردن علایق خاص اش تمرین کند و گسترش دهد.

 اسباب بازی هایی که در دسترس کودک شما هسنتد می تواند در رشد و شکل گیری او بسیار مهم باشند.با اینکه به نظر می رسد انتخاب اسباب بازی برای کودکان نوپا باید آسان باشد، تنها چیزی آسان این است که شما امروزه با ورود به یک مغازه اسباب بازی دچار سردرگمی می شوید.

 در بازار اسباب بازی تعداد بی‌شماری اسباب بازی برای کودکان ساخته شده است. چگونه اسباب بازی درست برای فرزندتان را انتخاب می کنید چگونه از کیفیت آن اسباب بازی اطمینان حاصل می‌کنید؟  چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که این اسباب بازی کودک شما را برای چند روز و یا چند هفته سرگرم خواهد کرد؟ در ادامه چند ایده برای انتخاب اسباب بازی که به مهارت‌های کلی (اجتماعی، احساسی، روانی، فیزیکی و قدرت تفکر) او کمک کند آورده شده است.

راهنمایی برای انتخاب اسباب بازی برای کودکان نوپا:

 اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که به صورت های مختلفی بتوان از آن استفاده کرد. کودکان عاشق این هستند که بتوانند قسمتهای مختلف را از هم جدا کنند و دوباره سر هم کنند، بیرون بکشند و بسازند. اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که این قابلیت ها را داشته باشد و کودک شما بتواند بازی های بسیار زیاد و مختلفی با آنها انجام دهد.

برای مثال با بلوک های چوبی و یا لگو های پلاستیکی  می توان جاده، باغ وحش و یا یک سفینه فضایی ساخت. اسباب بازی هایی از این دست می توانند قدرت تصور کودک شما را تقویت کنند و به او کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر منطقی و حل مسئله خود را گسترش دهد.

 مثال: بلوکها،  لگوها، لگو هایی که روی همدیگر سوار می شوند و اسباب بازی هایی برای بازی های آبی و شن بازی

اسباب بازی ها تقویت قوه ی تخیل بچه ها

دنبال اسباب بازی هایی بگردید که با کودک شما رشد کند

 همه ما تجربه خریدن یک اسباب بازی را داشته ایم که کودکمان تنها دو روز با آن بازی کرده و دیگر هرگز به آن دست  نزده است.  با استفاده از اسباب بازی هایی که در مراحل مختلف رشد کودک می توانند برای او جالب باشند میتوانید از این تجربه جلوگیری کنید. برای مثال حیوانات کوچک پلاستیکی برای کودکان جالب هستند و کودک کوچکتر می‌تواند برای آنها یک خانه کوچک اسباب بازی بسازند در حالی که کودک بزرگتر می تواند از آنها برای ساختن یک داستان که خودش ساخته است استفاده کند.

 مثال: عروسک های حیوانات پلاستیکی کوچک و ماکت های کوچک افراد و شخصیت ها،  خانه های عروسکی مناسب کودکان، قطارها کامیون‌ها و دیگر وسایل نقلیه، عروسک ها و حیوانات کوچک

 اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که جستجوگری و مهارت حل مسئله را تقویت کند

 بازی به کودکان این فرصت را می‌دهد که مهارت‌های جدید خود را به طور مداوم تمرین کنند. اسباب بازیهایی که به کودکان این فرصت را می‌دهد که چیزی را خودشان به تنهایی و یا با کمی کمک کشف کنند ، مهارت‌های تفکر منطقی آنها را تقویت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا مسائل را  با پشتکار حل کنند.

اسباب بازی های پرورش تخیل و حل مسئله برای بچه ها

همچنین این اسباب بازی ها به کودکان کمک می کنند تا مهارت های روابط مکانی و فضایی (این که چگونه اجزای مختلف با هم جفت میشوند، تطابق و همکاری چشم و دست، مهارت های حرکتی (استفاده از ماهیچه های کوچک در دست و انگشت ها) را تقویت کنند.

مثال:  لگو های ساختنی، شکل دهنده ها، مواد هنری مثل رنگ ها، مداد شمعی، خمیر های بازی

 به دنبال اسباب بازی هایی بگردید که قوه تخیل کودک شما را تقویت کند

 در سومین سال از عمر کودک شما قدرت خلاقیت بسیار رشد کرده است و قادر است که نقش فرد دیگری مانند یک پادشاه را بازی کند و تصور کند که چیزی مثل یک بلوک در واقع یک چیز دیگر است (مثل یک تکه کیک). به دنبال اسباب بازی هایی بگردید که کودک شما از آنها در داستان هایش استفاده کند. بازیهای تخیلی، مهارت‌های زبانی و ادبی، حل مسئله و توانایی پیدا کردن ترتیب را تقویت می کند (گذاشتن حوادث در یک ترتیب منطقی)

 مثال ها: لباس های بازی، بلوک ها بازی،  کاسه و بشقاب های پلاستیکی، ماکت های شخصیت های مختلف، عروسک های ارزان پسرانه و حیوانات پلاستیکی، قطارها و کامیون‌ها، خانه های عروسکی مناسب کودکان، لوازم و اکسسوری هایی بازی و اکسسوری های واقعی مثل لوله کاغذ کادو به عنوان شلنگ ماشین آتش نشانی برای آتش نشان کوچک شما.

 جعبه های بزرگ مقوایی همه‌کاره یک اسباب بازی خوب و مجانی است. با یک مغازه لوازم خانگی تماس بگیرید و با آنها هماهنگ کنید تا یک جعبه یخچال را از آنها بگیرید. از جعبه ها می توان به عنوان خانه، قایق های دزدان دریایی، تونلها، انبار ها و یا هر چیز دیگری که قدرت تخیل کودک شما آن را تصور کند استفاده کرد.

به کودک خود این فرصت را بدهید که با وسایل "واقعی" یا اسباب بازی هایی که شبیه وسایل واقعی هستند بازی کند.
کودک نوپای شما دارد یاد میگیرد چگونه اشیاء مانند کنترل تلویزیون یا کلیدهای چراغ ها در دنیای او کار می کنند ، او همچنین علاقه مند است با چیزهای "واقعی" شما مانند تلفن همراه تان بازی کند ، زیرا او مشتاق این است که مثل شما بزرگ و توانا باشد. اسباب بازی هایی از این دست به کودکان کمک می کنند تا مشکل را حل کنند ، روابط مکانی را یاد بگیرند (نحوه کار با یکدیگر) و مهارت های حرکتی خوبی ایجاد می شود (استفاده از ماهیچه های کوچک در دست و انگشتان).

مثال ها: ظروف و مواد غذایی پلاستیکی ، کلیدهای اسباب بازی ، تلفن اسباب بازی ، لباس مجلسی و بازی ، آلات موسیقی ، جاروها در اندازه کودک ، جاروبرقی ، برس و گردگیر

بازی هایی مثل "آماده شدن برای خواندن" را امتحان کنید
کتاب ها ، حروف الفبای مغناطیسی ، و لوازم هنری مانند نشانگر ، مداد رنگی و رنگ های انگشتی به کودک شما کمک می کند مهارت های نوشتن و خواندن را در سالهای اولیه زندگی تمرین کند .موارد واقعی مانند منوها ، کاتالوگ ها یا مجلات برای کودک شما جالب است که بتواند با آن بازی کند و همچنین با حروف ، متن و چاپ آشنا شود.

آموزش خوانده به بچه ها توسط اسباب بازی هایشان


به دنبال اسباب بازی هایی باشید که کودک شما را به فعالیت ترغیب کند.
کودکان نو پا در حال انجام انواع ترفندهای بدنی هستند زیرا به بدن خود اطمینان بیشتری دارند و قوی تر شده اند. وظیفه شما این است که شنوده و تشویق کننده جدیدترین دستاوردها در زمین بازی کودک خود باشید! به دنبال اسباب بازیهایی باشید که به فرزند شما کمک می کند مهارت های بدنی فعلی را تمرین کند و مهارت های جدید را توسعه دهد.

مثال ها: توپ هایی با اشکال و اندازه های مختلف ، سه چرخه یا اسکوترهای سه چرخه (با وسایل محافظ مناسب) ، مجموعه های بولینگ پلاستیکی ، حلقه بسکتبال در اندازه کودک ، اسباب بازی های کششی (به عنوان مثال اسباب بازی هایی که کودک شما می تواند با نخ آنها را بکشد) ، واگن برای پر کردن و کشیدن ، ابزارهای باغبانی برای حفر و شن کشی ، جعبه های قابل حرکت (که دو طرف آن باز باشد) تا بتواند با ان تونل بسازد و در آنها بخزد.

به دنبال اسباب بازی هایی باشید که بازی های متقابل با افراد بزرگتر را پرورش می دهند.
در حالی که بزرگسالان و کودکان می توانند تقریباً هر چیزی را با هم بازی کنند ، برخی از اسباب بازی ها وجود دارند که برای مشارکت بزرگسالان طراحی شده اند. با نزدیک شدن فرزند شما به سن 3 سالگی و بالاتر ، بازی های تخته ای، که شامل استفاده از حافظه شخص یا بازی های ساده تخته ای که نیازی به خواندن ندارند، برای همه سنین سرگرم کننده است.

بازی والدین و بچه با عروسک های پولیشی

هنگامی که همه با هم بازی می کنید آن را به عنوان یک بازی خانوادگی فرض کنید. بازی های تخته ای ، شمارش ، تطابق و مهارت های حافظه ای و همچنین مهارت گوش دادن و کنترل را تقویت می کنند ( کودکان یاد می گیرند از قوانین پیروی کنند). آنها همچنین مهارت های زبانی و ایجاد روابط را پرورش می دهند. یکی دیگر از مزایای مهم آن این است که به کودکان یاد میدهد چگونه برندگان بخشنده باشند و چگونه با شکست کنار بیایند.

سؤالات متداول در مورد انتخاب اسباب بازی برای کودکان نوپا
فواید صدا ، چراغ و موسیقی چیست؟
بسیاری از اسباب بازی های کودکان نو پا ، بدون هیچ دکمه ، اهرم ، چراغ  ، موسیقی و غیره روشن میشوند و کار میکنند ، غالباً این اسباب بازی ها به عنوان "پرورش دهنده" در بازار عرضه می شوند زیرا این اسباب بازی دارای عملکردهای بسیار مختلفی است. متأسفانه ، این موضوع اغلب تأثیر برعکس برای کودک دارد. هرچه اسباب بازی کارهای بیشتری انجام دهد ، فرزند شما کمتر فرصت کشف آن را دارد.

اگر کودک شما بنشیند و اسباب بازی را در حال نمایش تماشا کند ، این اسباب بازی احتمالاً بیشتر سرگرم کننده است تا آموزشی. علاوه بر این ، این اسباب بازی ها می توانند برای کودکی که در حال یادگیری علت و معلولی است ، گیج کننده باشد. اگر یک اسباب بازی به طور تصادفی شروع به پخش موسیقی کند ، یا مشخص نباشد که کدام دکمه باعث شده است که چراغ ها چشمک زن شوند ، کودک شما یاد نمی گیرد که کدام یک از اقدامات خود (علت) چراغ و موسیقی (معلول) را تولید کرده است.

به طور خلاصه ، مفیدترین اسباب بازی ها مواردی هستند که بیشترین کار را از طرف یک کودک خردسال نیاز دارند. هرچه کودکان مجبور شوند از ذهن و بدن خود برای ایجاد کاری استفاده کنند ، بیشتر یاد می گیرند.

آیا اسباب بازی ها همانطور که بسته بندی ها و تبلیغات اغلب ادعا می کنند واقعا  "کودک من را باهوش تر" می کنند؟
با احتیاط پیش بروید. بیشتر محصولاتی که این ادعاها را ایجاد می کنند نتوانسته اند ثابت کنند که باعث افزایش هوش کودکان می شود. در حقیقت ، وسایل ایمن خانگی ( مانند کاسه های پلاستیکی برای پر کردن و پرتاب کردن ، بالش ها برای کوهنوردی و ساختن غار و لباس های قدیمی) اغلب بهترین ابزارهای یادگیری هستند.

به یاد داشته باشید ، هرچه کودک شما مجبور باشد از ذهن و بدن خود برای حل مشکلات و از ایده های خود استفاده کند ، بیشتر می آموزد.

دیدگاه شما

دیدگاه
whatsapp