تفریحاتی لذت‌بخش برای کودکان و والدین

تفریحاتی لذت‌بخش برای کودکان و والدین

امروز چه بازی با کودک خود می‌خواهید انجام دهید؟ این فعالیت‌ها میتوانند همه افراد خانواده‌تان را سرگرم کند.

توپ الفبا:

توپ الفبا بازی است که با کودکتان رشد می‌کند. بعد از یک بار بازی با توپی که روی آن برچسب الفبا زده شده، همیشه می‌توانید با این توپ بازی کنید. این فعالیت، آموزشی نیز هست اما خود کودکان هرگز متوجه این نکته نمیشوند چون شدیدا سرگرم بازی می‌شوند.

بازی و آموزی با توپ الفبا

قوانین بازی توپ الفبای ساده است. بزرگترها یک حرف را صدا میزنند و کودک با کلماتی که با ان حرف شروع می شود پاسخ می دهد. بعد از اینکه کلمه گفته شد، بزرگتر توپ را برای کودک پرت می کند و کودک توپ را می گیرد و حرف جدیدی را صدا می کند.

جشن حباب:

در حیاط خانه جشن حباب بگیرید! قوانین بازی حباب را تعیین کنید و با چوب جادویی حباب ساز که می‌تواند از ساقه گندم یا حتی مگس‌کش ساخته شود از خانه بیرون بروید یا راه های جدید رو برای ساختن حباب های خیلی بزرگ امتحان کنید.

حباب بازی والدین و بچه ها

آشپزی:

شما روزانه سه وعده غذایی درست می ‌کنید. پیش بند آشپزی ببندید و با کودک خود به آشپزخانه بروید. آشپزی با کودک واقعاً تجربه و سرگرمی آموزنده ای است. کودک می‌تواند از مهارت خواندن خود برای خواندن دستور پخت غذا و یا از درس حساب برای وزن کردن مواد غذایی استفاده کند.

بازی و آموزی کودکان در هنگام آشپزی با والدین

انجام کارهای خیرخواهانه همراه کودک:

امور خیریه، برنامه آموزشی عالی برای کودکان و زمانی برای وقت گذراندن با خانواده است. می‌توان جشن‌های نیکوکاری برپا کرد و کودکان را همراه با والدین شان به جشن دعوت کرد تا همگی به افراد کم بضاعت کمک جمع آوری کنید.

کشف فرهنگ های مردم دنیا:

ویلی ویلی چیست؟ در کجای دنیا می‌توان کالسکه سواری با اسب پیدا کرد؟ جواب این سوال‌ها را با کودک خود پیدا کنید. در مورد فرهنگ مردم دنیا با کودک خود صحبت کنید و همین طور که در خانه هستید، آنها را با مطالعه کردن به سرتاسر دنیا ببرید تا بفهمند کودکان کشورهای دیگر چگونه زندگی می‌کنند، چه چیزهایی میخورند و چه بازی‌هایی می‌کنند؟

آموزی فرهنگ سایر مردم جهان به کودکان

قلعه‌سازی:

چه کسی یک قلعه ساخته شده از پتو و لحاف را دوست ندارد؟ از پتوهای کهنه و بی استفاده و چند صندلی استفاده کنید و با کودک خود مخفیگاه بسازید. چند کتاب و اسباب بازی هم به آن اضافه کنید و ببینید کودکتان تا چند ساعت در این مخفیگاه سحرآمیز می‌ماند و بازی می کند.

بازی قلعه بالشی و عروسک ها

مسافرت ناگهانی:

فرار کنید! بار و لوازم مسافرت خود را در ماشین بگذارید و با خانواده به سفر بروید. به موزه شهر مجاور یا باغ‌وحش آن بروید. فقط با خودروی خود به گردش بروید. خودجوش باشید و گاهی اوقات روند زندگی را تغییر دهید. این کار نه فقط برای کودکان ماجراجویی است بلکه برای خود شما هم روحیه‌بخش است.

 بازی‌های تصوری:

از هواپیما بازی گرفته تا باز کردن رستورانی در خانه، کودکان از بکار بردن تصور خلاق خود خسته نمی‌شوند. کودکان راه‌های زیادی برای استفاده از تصور و خلاقیت خود دارند که حد و مرزی ندارند.

بازی های خیالی بچه ها

 کتابخانه محله:

هر محله معمولا یک کتابخانه دارد. برای بچه‌های محله خود کتابخانه‌ای بسازید. این پروژه خانوادگی این فرصت را می‌دهد که کتابخانه کوچکی دایر کنید که پر از کتاب های مختلف از جمله کتاب‌های مصور باشد. قبل از شروع، مطمئن شوید همسایه‌ ها با این ایده موافق هستند. خیلی زود بچه‌های کتاب‌خوان محله برای گرفتن کتاب‌های مورد علاقه خود به کتابخانه خانگی شما می‌آیند.

 بازی هایی برای یادگیری:

یادگیری هم می‌تواند بامزه و سرگرم‌کننده باشد فقط لازم است بچه‌ها را هم وارد کنید و آن بازی ها را به آنها بیاموزید. کودکان هم شما را ترغیب خواهند کرد. این بازی به کودک شما همه چیز را یاد می‌دهد، از تاریخ جهان گرفته تا اصول تلفظ کلمات. می‌توانید مطابق سن هر کودک طوری عمل کنید که کودک شما خسته نشود.

 فیلم شبانه:

الان بهترین زمان برای تماشای یک فیلم است. می‌توانید به ‌راحتی با تبدیل اتاق نشیمن خود به صحنه تئاتر این کار را انجام دهید. تئاتر خانگی خود را با چند مراقب، جایگاه امتیاز و حتی جلسات نقد فیلم کامل کنید.

 نقاشی در بیرون از خانه:

کودکان هنرمندانی کوچک هستند، آنها به بیرون خانه ببرید تا با استفاده از خلاقیتشان نقاشی کنند. تنها چیزی که احتیاج دارید این است: چند کاغذ اعلامیه و تبلیغات، رنگ‌های غیر‌سمی و کودکانی که عاشق خط کشیدن روی در و دیوار باشند. وقتی نقاشی تمام شد، با شلنگ حیاط محوطه بیرون خانه را با آب تمیز کنید.

بازی نقاشی در بیرون از خانه

 آلبوم عکس:

مجله‌های قدیمی یا آلبوم‌های عکس خود را بیاورید و بگذارید کودکتان عکس‌هایی را انتخاب کنند که به آنها الهام می‌دهد. بگذارید داستانی کوچک درباره آن عکس بنویسند. اگر کودکتان نمی تواند داستان بنویسد، بگذارید داستان خود را برای شما تعریف کند و شما آن را بنویسید یا خودش تصویری از آن عکس بکشد.

 بازی در دامان  طبیعت:

برخی از فعالیت‌های بی سرو صدا در طبیعت کودک شما را به افرادی طبیعت دوست تبدیل می‌کنند. از تماشای پرندگان گرفته تا یافتن گنج در طبیعت، فعالیت های زیادی هستند که می‌توانید از چاردیواری خانه بیرون آمده و در زیر آسمان آبی از انجام آنها لذت ببرید.

بازی بچه ها در طبیعت

 خواندن برای سرگرمی:

یک کتاب خوب می‌تواند شما را به فضا ببرد و یا در تاریخ جهان غرق کند. همین امروز یک کتاب انتخاب کنید و برای همدیگر بخوانید و بعد بگذارید کودکتان شخصیتی از آن کتاب شود. کودکان می‌توانند مثل نقش‌های کتاب لباس بپوشند، و در صحنه‌های خوب آن به دلخواه بازی کنند و یا قسمت بعدی کتاب را بنویسند. خواندن را برای کودک خود به تفریح تبدیل کنید و آنها را به این سرگرمی که برایشان مفید است تشویق کنید.

 تجربه های علمی:

شما چند دانشمند عالی در خانه خود دارید و آشپزخانه شما آزمایشگاهی ایده‌آل است. یک آتشفشان درست کنید. یک راکت یا یک بالن درست کنید و یا کریستال‌های شکر بسازید. تجربیات و آزمایش‌های علمی بسیاری برای کودکان وجود دارند که می‌توانید با کودکان انجام دهید بدون اینکه خطری داشته باشد.

 انجام تورهای مختلف:

خودرو چگونه ساخته می‌شود؟ پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی چه می‌گذرد؟ چگونه سفارش‌ها در انبارها آماده میشوند؟ تورهای کودک زیادی هستند که کودک شما را به کشف و یادگیری همزمان ترغیب می‌کند. فقط از قبل مطمئن شوید همه اعضا خانواده می‌توانند در این تور شرکت کنند.

زیر ستاره های شب:

چیزی در بازی در تاریکی شب وجود دارد که هر کودکی آن را دوست دارد. در شب به پیاده‌روی بروید و یا رقص نور یا آتش بازی انجام دهید. این فعالیت‌ها  برای زمانی که شرایط آب و هوا خوب است عالی است.

آتیش بازی شبانه برای بچه ها

 تورهای مجازی:

پشت رایانه خود بشینید و یک منظره زیبا ببینید. کودک خود را به یک تور مجازی ببرید و بدون جمع کردن لوازم سفر و کوله به دور دنیا سفر کنید. تورهای مجازی با هر موضوعی که فکر کنید بصورت آنلاین وجود دارند، از تماشای اهرام ثلاثه در کشور مصر تا دیدن زایمان یک حیوان در باغ وحش.

 ساختن وسایل موسیقی:

برای خود آلات موسیقی بسازید و این کار را با هر چیزی که دم دست دارید انجام دهید. جلسه ای با کودکان خود ترتیب دهید و آنها را با ابزار موسیقی آشنا کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید دل به دریا زدید و کنسرت خانوادگی به راه انداختید.

 باغ وحش:

کودکان خود را تشویق کنید که با حروفی که شما می‌گویید یک حیوان را نام ببرند. مثلاً با الف،ب و ....یک قاره دنیا را در نظر بگیرید و حیوانات مربوط به آن را با کودک خود نام ببرید. بعد یک حیوان را نام ببرید و بخواهید کودکتان پنج ویژگی آن را با استفاده از اطلاعات موجود در مورد آن بگوید. اجازه دهید کودکتان از هر حیوانی در باغ وحش عکس بگیرد و بعد از بازگشت به خانه در آلبوم مخصوص بگذارد. دفعه بعد که به آن باغ‌وحش رفتید، در زیر هر عکس اطلاعات اضافی مانند خوراک و محل زندگی آن حیوان را بنویسید.

بازی و آموزش در باغ وحش

 

دیدگاه شما

دیدگاه
whatsapp