تفاوت عروسک پارچه ای با عروسک پولیشی

عروسک پولیشی یک نوع عروسک مخملی و پرزدار است. که بیشتر با الیاف نرم نظیر کرک ها و پرزها گاها پنبه مصنوعی و حتی دانه‌های یونولیت  و .. پر میشوند. الیافی که برای پر کردن عروسک استفاده میشود از اهمیت بالایی در تعیین کیفیت این نوع از عروسک ها برخوردارند.

عروسک های پولیشی نرم تا از هر نوع پارچه کرک دار نرم و حوله ای پارچه های پنبه ای و کتانی ساخته شده اند عروسک های پولیشی با طرحهای مختلف نظیر اشکال حیوانات و نوزادان انسان شخصیت های کارتونی و ... اولین عروسک های پولیشی که در سطح تولید کارخانه ای تولید شدند در کشور آلمان در سال ۱۸۸۰ ساخته شدند. و به دنبال این کار کمپانی Ithaca kittty دوازده سال بعد عروسک های پویشی با شخصیت حیوانات را در آمریکا طراحی و تولید و روانه بازار کرد.

چهره های بامزه و خنده دار و الیاف نرم به سرعت جای خودش رو در بین بچه ها باز کرد و تبدیل به علاقه مندی کودکان و بزرگسالان شد . همین روند طراحان و سازندگان این نوع از اسباب بازیها رو تشویق به تلاش بیشتر کرد. طراحان و تولید کنندگان عروسکهای پولیشی امروزه موضوعات عروسکها رو به دسته بندیهای مختلفی از قبیل شخصیتهای کارتونی عروسک های ولنتاین، عروسک های دکوری، عروسکهای آویز با حالات خوابیده و ایستاده و نشسته و یا آویزی تقسیم کرده اند . عروسک در سایز های بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک تقریبا در بیشتر  مکانهای زندگی  و یا حتی در اتومبیل های ما  نیز وجود دارند. چهره های کمدی و جذاب با پارچه های مخملی رنگارنگ حس بسیار لطیف و زیبایی به کودکان و بزرگسالان میدهند و کمتر کسی میتواند نسبت به حس آنها بی توجه باشد. عروسکهای خاص با موضوع ترسناک و یا عروسک های سخنگو و هوشمند از دسته بندیها جدید این نوع از اسباب بازی ها میباشند.

نوزادان دوست دارند با دهان و دست‌هایشان بافت‌های جدیدی را تجربه و درک کنند. عروسک‌های پولیشی می توانند برای رشد مهارت‌های حسی مفید باشند. علاوه بر این باعث تقویت رشد اجتماعی و عاطفی کودکان شوند. در چنین سنی کودکان شروع به درک رنگ‌های مختلف، اندازه‌ها و بافت‌های متفاوت جهان اطراف خود می‌کنند و عروسک‌های پولیشی وسیله‌ای جذاب برای درک بهتر این تجربه است. در هنگام خرید عروسک برای نوزادن به این نکته توجه کنید که عروسکی مناسب نوزاد است که از الیاف نانو و قابل شست‌وشو باشند. عروسک‌ها نباید چشم‌های برچسبی یا قطعات الحاقی داشته باشند زیرا ممکن است با دهان کودک شما کنده شوند. به‌همین خاطر بهتر است به صورت دوختنی باشد. نمونه‌ای از یک عروسک مناسب نوزاد را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

عروسک های پارچه ای یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین اسباب بازی های دست ساز بشر هستند که از موادی نرم پر می شوند. در گذشته و در هر نقطه ای از کره زمین ماده ای که با آن عروسک را پر می کردند، مواد زائد و دور ریز درون خانه ها بوده است. از لحاظ آموزشی و همچنین تاریخی، عروسک ها وسیله بسیار خوبی برای آموزش و مهارت آموزی بین بچه ها بوده است. بچه ها در ساخت عروسک های ساده حضور داشته و کمک می کردند. بدین ترتیب با یادگیری دوخت و دوز، برای عروسک های خود لباس می دوختند. بنابراین می توان گفت بچه ها  از همین جا، آموزش و کسب مهارت زندگی را آغاز می کردند.

عروسک پارچه‌ای

 گونه‌ای از اسباب‌بازی‌های کودکان است. عروسک‌های پارچه‌ای سنتاً با دست درست می‌شوند و درون آنها را با تکه‌پاره‌های باقی‌مانده از برش‌ها و دیگر مواد پر می‌کنند. عروسک‌های پارچه‌ای از کهن‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان است که هنوز هم رواج دارد. برای ساخت عروسک پارچه‌ای حتی یک لنگه جوراب، مقدار کمی پنبه و ابزار کار خیلی ساده مثل نخ و سوزن و قیچی و ماژیک کافی است. 

عروسک پولیشی

عروسک پولیشی برگرفته و وابسته به صنایع نساجی میباشند که بیشتر با الیاف نرم نظیر پنبه مصنوعی و حتی دانه های یونولیت و .. پر میشوند. الیافی که برای پر کردن عروسک استفاده میشوند از اهمیت بالایی در تعیین کیفیت این نوع از عروسک ها برخوردارند. 

فرق عمده بین عروسک پولیشی و پارچه ای در جنس بکار رفته و نوع دوخت و صنایع بکار رفته در تولید این نوع عروسک ها میباشد.

دیدگاه شما

دیدگاه
whatsapp