بهترین اسباب بازی های فکری کودکان

بهترین اسباب بازی های فکری کودکان

بهترین اسباب بازی آن است كه كودک را مجذوب خود کند و او بارها به سراغ آن رود و کودک لذت بیشتر و بیشتری از آن كسب کند. این اسباب بازی ممكن است خیلی گران یا خیلی ارزان تمام شود ولی نهایتاً همان اسباب بازی است كه كودك از آن لذت می‌برد و بیشترین امكانات یادگیری را برای وی فراهم می‌آورد.

بازی یک فعالیت مهم، حیاتی و لازم الاجرا برای همه دوره های مختلف رشد است. بازی با اسباب بازی، غذای روانی کودکان است و از دیدگاه روانشناسی تمایل به بازی کردن و داشتن اسباب بازی یکی از نشانه‌های سلامت عقل، کنجکاوی و هوشیاری به شمار می‌رود.

بازی کردن و جنب و جوش کودکان در هر شرایط, مهم ترین ویژگی یک کودک محسوب می شود. البته بازی کردن تنها مختص کودکان نیست و انسان در هر سنی سرگرمی و بازی‌های مناسب سن خود را پیدا می‌کند. ولی اگر بدانیم بازی و نوع اسباب بازی که در اختیار کودکانمان قرار می‌دهیم تاثیر مستقیم در رشد ذهنی و افزایش مهارت های حرکتی او دارد حساسیت بیشتری در انتخاب اسباب بازی های او به خرج می دهیم. كودک در جريان بازی پرورش فكری، عاطفی و جسمی و اجتماعی می‌يابد زیرا بازی راهی برای ابراز و نشان دادن احساسات است و باعث تخلیه فشار و استرس‌های عصبی کودک می‌شود. بازی، روش طبيعی شركت كودكان در فعاليت‌هايی است كه سرانجام سبب كسب مهارت و ورزيدگی برای مقابله با مشكلات زندگی می‌شود. كودكان از طریق بازی احساسات، ناكامی‌ها و اضطراب‌های خود را بيان می‌دارند. بازی در واقع تلاش كودک برای كنار آمدن با محیط است كه از اين طريق او خود را می‌يابد و دنيا را درک می‌کند.

کودکان در زمان بازی بطور کلی ۳ چیز را یاد می‌گیرند

  • یادگیری درباره خود
  • یادگیری درباره جهان پیرامون و اطرافیان
  • یادگیری حل مسائل پیش آمده

اسباب‌بازی‌هایی برای مهارت‌های حرکتی دست و هماهنگی چشم با انگشتان مانند مهره‌های رنگی که نخ را باید از سوراخ آنها رد کرد، تقویت قوه تشخیص مانند اشکال هندسی گوناگون، جورچین، کارت‌های مصور رنگی و لوتوی رنگ و تقویت قدرت گویایی و بیان کودک مانند ساز دهنی، بوق، سوت، کارت مشاغل و داستان‌های مادلند نیز از این نوع هستند.

 اسباب‌بازی‌هایی ساختنی مانند لگو ساختمان سازی و مکعب‌ها وسایلی برای تقویت قوه خلاقیت، مداد و آبرنگ برای نقاشی و بیان کردن احساسات به صورت بی‌کلام و وسایلی برای بازی‌های تجسمی یا تخیلی مانند عروسک، خمیر مجسمه سازی، شن و ماسه و آب از جمله اسباب‌بازی‌هایی سازمان نیافته به شمار می‌روند.

بهترین اسباب بازی های فکری

بازی فکری

بازی‌های فکری، بازی‌هایی هستند که نیاز به اطلاعات معنی دار و تلاش‌های شناختی دارند. بازی‌های فکری ممکن است تا حد زیادی براساس یک دانش عمیق و گسترده باشند در حالی که آزمون اصلی فقط به توانایی فرد در به یادآوردن و فراخواندن اطلاعات تمرکز داشته باشند. بازی‌های فکری در انواع مختلفی وجود دارند که قابلیت بازی به صورت فردی، دو به دو و تیمی را دارا هستند.

یک بازی فکری خوب برای کودکان چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

  1. باید سرگرم کننده و لذت بخش باشد
  2. هداف تعیین شده داشته باشد
  3. خودجوش و به صورت داوطلبانه باشد
  4. مشارکت فعال کودکان را دربرگیرد
  5. عنصری از یک قصه یا افسانه را شامل شود

مزیت های اصلی بازی‌های فکری برای رشد فکری کودکان

بازی فکری کودکان باعث ایجاد فضای جذاب، لذت بخش و پر جنب و جوش برای پرورش ابتکار، روح خلاق و استادانه کودکان می‌شود. احساسات شاد کودک، عامل مهمی برای ایجاد روانشناسی رشد و سلامت است. بازی‌های فکری می‌توانند خلق و خوی دلیرانه را در کودکان ایجاد کنند و به عنوان ابزار فعالی برای رشد ذهنی کودکان باشند. بازی‌های فکری مناسب کودکان به شکل گیری پاسخ سریع و توانایی داوری کودکان کمک می‌کنند. کودکان در بازی های فکری نیاز به ارائه پاسخ و قضاوت دارند در بازی های فکری مناسب این نوع پاسخ‌ها و قضاوت‌ها کاملا دراماتیک و پر جنب و جوش هستند. ناخودآگاهِ کودکان، توانایی ارائه پاسخ سریع را دارد که این بازی‌های فکری برای رشد ذهن کودکان بسیار مفید خواهند بود.

بازی‌های فکری برای تقویت تخیل و قدرت تصویرسازی کودکان بسیار مفید هستند. بعضی از بازی‌های فکری بصری می‌توانند تصورات کودکان را توسعه دهند که در آن بچه‌ها می‌توانند چگونگی پیروز شدن یا چرایی باخت را تجسم کنند. بازی‌های فکری برای پرورش و علاقمند کردن کودکان به فعالیت‌های فیزیکی و فکری است که باعث الهام بخشی به آرزوهای آنها برای کسب دانش می‌شوند.

بهترین اسباب بازی های فکری

انواع بهترین اسباب بازی های فکری مناسب کودکان 

۱.مهره چین پویا

 اسباب بازی است که هم سرگرمی به حساب میایند و هم سبب افزایش سرعت عمل، تقویت روابط گروهی ، تمرکز و تقویت هوش، افزایش هماهنگی بین چشم و دست و افزایش حافظه و سرعت پردازش میشود. با جا به جایی مهره های رنگی باید به شکل دقیق الگو برسد .در برخی موارد مهره های رنگی با استفاده از فضای خالی صفحه چوبی انقدر باید جا به جا شوند تا در جایگاه درست قرار بگیرند. این اسباب بازی دارای تاییدیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.این بازی رده سنی خاصی ندارد و برای تمام سنین مانند کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان مناسب است.

۲.مکعب روبیک

 مکعب روبیک یکی از انواع اسباب بازی‌های فکری بسیار محبوب در سطح جهان است. کیفیت این محصول بسیار خوب است و در آن از جنس پلاستیک با دوام و فاقد مواد مضر استفاده شده است. این وسیله خطر بلعیدن ندارد. بازی با مکعب روبیک کودک شما را به فکر کردن و پیدا کردن راه‌های جدی و در مسابقات به سرعت عمل تشویق می‌کند. این بازی هم رده سنی خاصی ندارد و برای تمامی سنین مناسب است .

۳.اسباب بازی فکری دومینو

این بازی برای کودکان بالای چهارسال مناسب است. این بازی فکری چون به صورت گروهی است موجب تقویت توانایی ارتباطی فرزند شما خواهد شد. هیجان و شادی در حین این بازی بسیار برای کودک شما مفید و آموزنده است. این بازی دارای بیست و هشت قطعه منحنی شکل و بیست و هشت قطعه برچسب است. این بازی فکری مناسب نوجوانان است و حداقل نفرات باید چهار نفر باشند تا این بازی شروع شود.

بهترین اسباب بازی های فکری کودکان

۴.بازی فکری کارتی و هیجانی

در این بازی سرعت عمل بسیار مهم است. هیجان بازی گروهی و ارتباط را در این بازی یاد خواهید گرفت. این بازی یک بازی سرعتی است چون باید قبل از بقیه با لیوانک‌هایی که در دست دارید ترکیب مناسبی بسازید و زنگ را به صدا در بیاورید.این یک بازی تمرکزی نیز است. چون باید دقت کنید که ترکیبی که با لیوان‌ها می‌سازید مشابه ترکیبی باشد که روی کارت موجود است. این بازی از جنس بازی‌های همزمانی است. یعنی بازیکنان در آن قرار نیست تا منتظر نوبت خودشان باشند، بلکه همه هم‌زمان شروع به چیدن لیوان‌ها روی هم، با نهایت سرعت و دقت می‌کنند.

و انواع بازی ها مانند خمیر بازی که در این بازی کودکان میتوانند دستان و انگشتان خود را تقویت و از قدرت ذهن خودشون استفاده کنند تا انواع هنر های ذهنی خودشان را بسازند .

بازی های دیگری هم هست که برای فکر و ذهن کودکان فوق العاده است و این بازی های فکری سنین مختلفی دارد.

اسباب بازی های مانند آجر سازی و لگو هم توانایی فکری و هوش کودکان را بیشتر می‌کند.

این بازی های فکری باعث میشوند تا استعداد ذهنی کودکان شکوفا شود و به انها اجازه میدهند تا استعداد های خود را کشف کنند و باعث میشود که کودک در مسیر درستی قرار بگیرد .

سخن اخر

با توجه به اینکه امروزه اکثر والدین برای تقویت هوش کودک از راه‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی، خرید کتاب و غیره استفاده می‌کنند و اکثر کودکان بهره هوشی بالایی دارند شما نیز باید برای کودک خود تلاش کنید. یکی از این راه‌ها که قطعا کودک نیز به آن علاقمند خواهد شد خرید اسباب بازی فکری است.

دیدگاه شما

دیدگاه
whatsapp