چگونه کودکان خود را تشویق کنیم تا اتاقشان را مرتب کنند

چگونه کودکان خود را تشویق کنیم تا اتاقشان را مرتب کنند

به آنها کمک کنید

به کودکان کوچکتر کمک کنید تا مرتب کردن اتاق برای آنها یک کار غیرقابل تحمل نباشد.همه ما می دانیم که کثیف کردن نسبت به تمیز کردن بسیار ساده تر (و سرگرم کننده تر) است. بعضی اوقات بچه ها فقط نیاز به کمی کمک اضافی دارند تا بتوانند کار را تمام کنند.

آنها را راهنمایی کنید

ما اغلب سر بچه ها فریاد میزنیم: "اتاقت رو تمیز کن!" و ، مطمئنا ، بچه ها می دانند که اتاق تمیز دقیقا چظوری باید یاشد اما آیا آنها می دانند چگونه این کار را انجام بدن؟ به آنها راهنمایی کنید و به آنها سر نخ بدید تا عادت کنند اتاقشان را خودشان مرتب کنند.

در ابتدا ، شاید نیاز باشد شما هم در اتاق آنها بنشینید و به فرزندان خود بگویید که کتاب های خود را از روی زمین بردارند. وقتی که کتاب ها را جمع آوری کردند، به آنها دستورالعمل های بیشتری بدهید ، مانند "لباس خود را در سبد لباس چرک ها بگذار."

وظایف مناسب با سنشان به آنها بدهید

خیلی عالی میشد اگر کودک دو ساله شما میتوانست کاری از روی دوش شما بردارد و اتاقش را جارو بزند اما این واقع بینانه نیست. وظایفی متناسب با سن اش را به او اختصاص دهید تا فرزند شما واقعاً بتواند کار خود را انجام دهد.

کوکد در حال تمیز کردن اتاق

حتی کوچکترین فرزندان هم می توانند کمک کنند. کودکان نو پا می توانند یک لنگه جوراب دستشان کنند و  اتاقهای خود شان را گرد گیریی کنند. کودکان پنج  شش ساله می توانند تختخواب خود  را مرتب کنند. بچه های شما در 20 دقیقه می توانند کارهای زیادی انجام دهند. فقط صبور باشید و مطمئن شوید که وظایفی را به آنها میدهید می دهید که در واقع می توانند انجام دهند.

یک لیست وظایف درست کنید

هنگامی که بچه های شما توانستند بخوانند ، یک لیست بررسی مرحله به مرحله از آنچه باید انجام دهند تهیه کنید. به محض اینکه یک کار را تمام کردند ، یک علامت در کادر مشخص شده بگذارید. 

برای بچه های کوچکتر هم می توانید از لیست استفاده کنید. فقط سعی کنید تا آنچه که باید انجام دهند را با شکل نشان دهید. به عنوان مثال ، خرس عروسکی را که در قفسه اسباب بازی نشسته است ، بکشید تا نشان دهید بچه های شما باید تمام اسباب بازی های خود را مثل خرس عروسکی در قفسه بگذارند.

تمیز کردن را به یک بازی تبدیل کنید

 شما تمیز کردن را به عنوان یک فعالیت جالب در نظر نمیگیرید، خب، فرزندانتان هم همین طور. تمیز کردن را به یک بازی تبدیل کنید تا جالب جلوه کند. یک زنگ در نظر بگیرید و هرکس که کار تمییز کردن را زودتر تمام کرد زنگ  را بزند. یک زمان خاص را برای یک کار قرار دهید و ببینید که آیا آنها می توانند زودتر از آن کار را تمام کنند یا نه. زمان و تلاش زیادی نیست تا تمیز کردن را برای بچه ها به یک تفریح تبدیل کنید ونگرش آنها را در مورد کمک به دیگران تغییر دهید.

از سبد استفاده کنید

سبد ها هنگام تمیز کردن بهترین دوست والدین هستند. شما می توانید از فروشگاه های ارزان قیمت چند سبد تهیه کنید و با کمترین هزینه فضای کافی برای اسباب بازی ها بدست آورید. شاید بچه ها نمی دانند که هر اسباب بازی را باید در کجا قرار داد ، اما با داشتن سبد متوجه میشوند همه کاری که باید انجام دهند این است که اسباب بازی های خود را درون سبد ها قرار دهند.

 تشویقشان کنید

ممکن است شما تمایلی نداشته باشید به بچه های خود رشوه بدهید تا اتاقشان را تمییز کنند اما میتوانید هر از گاهی به آنها جایزه دهید. لازم نیست حتما پول یا آب نبات پیشنهاد دهید. اگر برنامه ریزی کرده اید تا یک شب همگی در کنار هم فیلم ببینید میتوانید از همه بخواهید تا در تمییز کردن سهم خود را انجام دهند و سپس به عنوان جایزه همگی در کنار هم فیلم ببینید.

خیلی سخت نگیرید

خانه تان به هم ریخته است و قبل از اینکه اولین اتاق را تمییز کنید بچه ها دو جای دیگر را هم کثیف کرده  اند. بعضی اوقات نباید خیلی سخت بگیرید. برای ساماندهی خانه خود قدم های کوچک بردارید و اسباب بازی ها ، لباس ها و DVD ها را در جای خود قرار دهید.

انتظار نداشته باشید که بچه های کوچک بیش از یک اتاق یا حتی نیمی از یک اتاق را تمیز کنند. آنها بچه هستند اما در عین حال می توانند تمیز کردن را یاد بگیرند ولی هرگز مثل  یک نظافت کار حرفه ای کارآمد نخواهند بود. پس خیلی سخت نگیرید بگذارید بچه ها خودشان باشند. گاهی اوقات فقط در را ببندید تا مجبور نباشید کثیفی ها را ببینید.

خانه شما در آخر روزی آرام و تمیز خواهد بود و شما دلتان برای روزهایی که بچه هایتان کوچک بودند و همه جا را به هم میریختند تنگ میشود.

دیدگاه شما

دیدگاه
whatsapp