چطور عروسک پولیشی را تمیز کنیم

روش اول: تمیز کردن توسط نمک

مواد لازم: یک کیسه نمک دانه درشت (نمک دریا) و یک کیسه پلاستیکی

عروسک پولیشی را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، مقدار مناسبی از نمک درشت را در آن قرار دهید، سپس دهانه‌ی کیسه را ببندید و آن را محکم تکان دهید. بعد از چند دقیقه، عروسک تمیز می‌شود و می‌بینیم که نمک سیاه شده است.

تمیز نمودن عروسک های پولیشی با استفاده از نمک

به یاد داشته باشید: همه عروسک ها قابل شستشو با آب نیستند.همچنین از این روش می‌توان برای عروسک‌های مخمل، یقه‌ها و سرآستین‌های خزدار با سایزهای مختلف استفاده کرد. همچنین این روش برای تمیز نمودن صندلی ماشین نیز قابل استفاده است.
مطلب مهم: استفاده از نمک یعنی کلرید سدیم بر روی سطح آلوده به دلیل تأثیر ضدعفونی‌کنندگی قوی نمک، نه‌تنها عروسک را تمیز می‌کند بلکه به‌طور مؤثری باکتری‌ها و ویروس‌ها را نیز از بین می‌برد.

روش دوم: شستشوی دستی

مواد موردنیاز: آب، مواد شوینده ملایم، برس نرم 
آب و مواد شوینده‌ی ملایم را درون لگن بریزید، آب درون لگن را با یک برس معمولی نرم یا وسیله دیگری به هم بزنید تا کف زیادی تولید شود، سپس از یک برس نرم برای لکه‌زدایی سطح عروسک پولیشی توسط کف استفاده کنید. مراقب باشید فقط کف را توسط برس بردارید تا مایع شوینده زیادی داخل عروسک نفوذ نکند. پس  از برس کشیدن روی سطح عروسک ، آن را در یک حوله حمام بپیچید و درون یک لگن پر از آب تمیز قرار دهید.

این کار گردوغبار و مایع شستشو را از عروسک پارچه‌ای خارج می‌کند. سپس عروسک را به مدت چند دقیقه در آب حاوی نرم کننده قرار دهید و سپس چندین بار در یک لگن پر از آب ان را ابکشی کنید تا جایی که دیگر اب درون لگن تیره نشود و زلال بماند. سپس ماشین لباسشویی را بر روی خشک کن قرار داده و عروسک‌های پولیشی تمیز که هنوز در حوله‌های حمام پیچیده شده اند را توسط ماشین ابکشی نمایید. سپس عروسک ها را از داخل حوله خارج کرده و شکل و فرم عروسک را به حالت اول بازگردانید و پرزها ان را شانه و در جایی که تهوبه هوا وجود دارد قرار دهید تا خشک شود. 

خرس های عروسکی شسته شده

هنگام خشک‌کردن  بهتر است عروسک در معرض آفتاب شدید و مکان های خیلی خشک که باعث خشک شدن سریع عروسک ها میشود، قرار نگیرند. در معرض آفتاب قرار دادن، رنگ عروسک را تغییر می‌دهد.

مطلب مهم: هرگز از مواد شوینده شیمیایی قوی مانند سفید کننده ها استفاده نکنید. این موارد ممکن است کودک را دچار حساسیت های پوستی یا تنفسی نماید.

روش سوم: تمیز کردن توسط جوش شیرین

این روش برای عروسک‌های پولیشی بزرگ‌ مناسب است.
یک بسته جوش‌شیرین تهیه کنید و جوش‌شیرین و عروسک‌های پولیشی را درون یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهید، کیسه را محکم و به دفعات تکان دهید و ببینید که عروسک پولیشی رفته‌رفته تمیزمی شود. درنهایت، به دلیل جذب گردوغبار، رنگ پودر جوش‌شیرین، سیاه مایل به خاکستری می‌شود و می‌توان جوش‌شیرین را جدا نمایید. برای تمیزتر شدن عروسک از جوش شیرین می توانید توسط یک جاروبرقی که سر آن را تمیز و استریل کرده اید استفاده نمایید. این روش برای عروسک‌های پولیشی بزرگ و عروسک‌های مخملی مناسب‌تر است.

خرس های عروسکی شسته شده

روش چهارم: شستشو توسط ماشین لباسشویی

بسیاری از عروسک های ارزان دخترانه و پسرانه قابلیت شستشو توسط ماشین لباسشویی را دارند که این امکان بر روی تگ های عروسک قابل مشاهده است.

به‌منظور جلوگیری از خراب شدن عروسک های پولیشی آنها را داخل کیسه لباسشویی قرار دهید و سپس در ماشین لباسشویی قرار دهید. پس از آبکشی توسط ماشین، آنها را در جای مناسب آویزان کنید تا خشک شود. هنگام خشک‌کردن، می‌توانید به عروسک پولیشی با کف دست آرام ضربه بزنید تا خز و پشم عروسک از هم باز شوند، با این کار شکل عروسک پولیشی به شکل اصلی آن بازمی‌گردد.

شستشوی عروسک در ماشین لباسشویی

معمولاً مقدار مناسب مواد شوینده نیز در آب برای شستن عروسک اضافه می گردد. در همان حین شستشو نیز می‌توانید مقدار کافی از صابون رخت‌شویی یا شامپو را برای ضدعفونی کردن اضافه کنید تا عملکرد ضد باکتری و ضد کنه‌ای داشته باشد.

بهتر است از پودر ماشین لباسشویی برای شستن استفاده نکنید.

علاوه بر روش‌های فوق، می‌توانید روش‌های زیر را نیز امتحان نمایید:

[شستشوی دستی ساده]
لگنی از آب آماده کنید، داخل آن ماده تمیزکننده بریزید و هم بزنید تا کاملاً حل شود. عروسک پولیشی را در دست گرفته و آن را درون ماده تمیزکننده فشار دهید. سپس آب کثیف را دور ریخته و عروسک را با آب تمیز بشویید. عروسک را با یک حوله  خشک تمیز بپوشانید. چند دقیقه طول می‌کشد تا حوله بخشی از آب عروسک را جذب کند، سپس آن در مکان مناسب قرار دهید تا بطور کامل خشک شود.

[پاک کردن سطحی]
از یک اسفنج نرم یا یک پارچه‌ی تمیز و خشک استفاده کنید، یک ماده شوینده رقیق خنثی به سطح آن بمالید و سپس آن را با آب پاک‌کنید.

[ضدعفونی توسط خورشید]
قرار گرفتن در معرض آفتاب، ساده‌ترین و کارآمدترین روش برای ضدعفونی کردن عروسک‌های پولیشی است. پرتوهای فرابنفش می‌تواند به‌طور مؤثری بسیاری از باکتری‌های نامرئی را از بین ببرد و نظافت اولیه‌ی عروسک‌های مخملی را تضمین کند. بااین‌حال، باید توجه داشت که این روش فقط برای عروسک‌ها با رنگ روشن مناسب است، زیرا پارچه و مواد ساخت عروسک ها متفاوت هستند و برخی ممکن است با قرار گرفتن در معرض آفتاب به‌ راحتی کم‌رنگ شوند.

هنگامی‌ در معرض آفتاب قرار دادن عروسک ها، اگر نور خورشید از طریق شیشه تابیده شود، به‌هیچ‌عنوان کار ضدعفونی به درستی انجام نخواهد شد و بهتر است این کار در فضای باز و نور مستقیم خورشید انجام شود.

دیدگاه شما

دیدگاه

نظرات 2

avatar
خیلی جالب بود ممنون.
۱۳۹۹/۱/۲۸
avatar
اگه عروسک رو توی ماشین لباسشویی بشوریم، اون مواد و چیزهای داخلش خراب نمیشه یا شکلشو از دست نمیده؟
۱۳۹۹/۳/۱۸
whatsapp